Przypadek Klary
Dea Loher, reż. Magda Łazarkiewicz, Teatr Telewizji
Agnieszka Fryz-Więcek, Didaskalia
Właściwy klucz do postaci Elżbiety znalazła Halina Skoczyńska. Aktorka jednocześnie gra postać oraz czule i uważnie przygląda jej się z boku. Wygłaszana w kościele tyrada o cieniach życia nauczycielki-emerytki to idealna w proporcjach mieszanina tłumionego rozdrażnienia beznadziejnością sytuacji i inteligentnej kpiny z własnej osoby. Prawdziwym popisem jest ryzykowna, naszpikowana banalną metaforyka scena zerwania z Tomaszem. Opowiadając o podarowanym przez niewiernego kochanka niezniszczalnym, sztucznym sercu (z plietylolateksu), aktorka idealnie balansuje na granicy brawury i ironicznego dystansu, nigdy nie zsuwając się wyraźnie na żadną stronę, co sprawia, że pełna uczuciowej ekspresji scena nie razi patosem, lecz autentycznie wzrusza. Gotrfryd i Elżbieta to zdecydowanie najlepsze role spektaklu, postaci, których egzystencjalne dramaty, chociaż banalne i powtarzalne od początku świata, nie pozwalają się zbyt wzruszeniem ramion i prześmiewczym komentarzem.
opracowanie na podstawie pracy magisterskiej Małgorzaty Białej Sztuka aktorska Haliny Skoczyńskiej
napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Deglera (Uniwersytet Wrocławski)
copyright © Halina Skoczyńska | projektowanie stron internetowych Impresja